June 29, 2024

Mini koeajo CFMOTO 450MT

CFMOTO 450MT on herättänyt huomiota moottoripyörämarkkinoilla erityisesti edullisen hintansa ansiosta.
Ensimmäisen kerran näin pyörän talvella MP-messuilla. Jo silloin speksien perusteellä MT vaikutti kiinnostavalta.

Siitä lähtien mielessä on ollut MT:n koeajo ja nyt siihen tarjoutui mahdollisuus Tampereella RM Heinolla. Kiitokset Heinolle hienosta palvelusta!

Features

Moottoripyörässä on 450 kuutioinen kaksisylinterinen moottori joka tuottaa 31 kW (42 hv) tehoa ja 42 Nm vääntöä, mikä on kyllä itselle ihan riittävästi sekä maastossa että tiellä ajamiseen. Jousitusta ei voinut koeajopyörässä säätää ja se oli ehkä aavistuksen kova itselle. Ainakin paperilla jousitus toimii, pitkäiskuinen, säädettävä KYB-jousitus ja 220 mm maavara.
21-tuumainen etupyörä ja 18-tuumainen takapyörä toimivat soralla sekä maastossa hyvin. Tarkoitus ei ole itsellä mitään hard-enskaa ajaa.

Pyörässä riittävä varustetaso ja pyörä on viimeistelty ja tyylikkään näköinen. Vahvoja vaikutteita Tenerestä on havaittavissa.
Pyörässä on viisituumainen värillinen näyttöpaneeli. Paneelissa on kaikki oleellinen tieto heti nähtävissä ja se toimii hyvin auringossa.

Muita varusteita

  • TCS-sutimisenesto,
  • ABS (takapyörän voi kytkeä napista pois)
  • Säädettävä rallityylinen tuulilasi
  • Kahvasuojat, muoviset (ei kovin kestävän oloiset)

Kahvanlämmittimiä ei ollut saatavilla mikä on selkeä miinus eli ne joutuu itse asentamaan. 175 cm mittaiselle kuskille ADV kypärän lippaan tuuli ohjautui ikävästi. Joten tuulilasi vaatii pienen lisälipan, jolloin ilmavirta menisi kypärän yli ja ajaminen yli 100km/h vauhdissa olisi mukavaa. Isompi visiiri on saatavana myös lisävarusteena.

Koeajo

Koeajo suuntautui Tampereelta Nokian suuntaan ja sieltä soratien kautta takaisin Tampereelle. Ketteryytensä ja kompaktin kokonsa ansiosta se soveltuu hyvin kaupunkiolosuhteissa liikkumiseen. Kaksisylinterin moottori oli yllättävän vääntävä. Pyörä oli sisääajosssa joten revittely ei tälläkertaa ollut mahdolllista. Väittäisin että pyörä toimii ihan hyvin myös matkaakin ajettaessa. 110 km/h vauhti oli ihan ok. Tuuli kyllä vaikuttaa kun avoimilla teillä ajaa. Mutta kotonaan pyörä on pienillä sora- ja pikkuteillä. Bike-lehdessä toimittaja huomautti etujarrusta. Tämä pitää kyllä kutinsa, mutta omaan 2011 pyörään verrattuna etujarru on ihan hyvä. Kytkin on mielyttävä käyttää ja sen tuntuma on myös hyvä. Myös ajoasento seisaallaan oli hyvä!

Yhteenveto

Omat speksit ja toiveet pyörälle

  • Toimii soralla ja pienillä teillä -> toimii
  • Toimii kaupunkipyöränä ja työmatkat taittuu MP:llä -> toimii
  • Vauhti ja matka-ajo ei pääasia, nautiskellaan -> toimii
  • Mukava ajoasento, myös seisaallaan. Kuski 175cm/77kg –> toimii

Nämä vaatimukset pyörä täyttää lennosta, ja näyttää hyvin vahvasti siltä, että pyörä saattaa lähteä tilaukseen. Nykyinen pyörä on BMW G650GS v11, MT on erilainen siihen verrattuna, mutta hyvällä tavalla!

T

Jaa tämä kaverille!