29 juni 2024

Mini-provkörning CFMOTO 450MT

CFMOTO 450MT har väckt uppmärksamhet på motorcykelmarknaden, särskilt på grund av sitt överkomliga pris.
Jag såg motorcykeln första gången på en motorcykelmässa i vinter. Även då, baserat på specifikationerna, verkade MT intressant.

Sedan dess har jag haft idén att testa MT och nu fick jag möjligheten att göra det på RM Heino i Tammerfors. Tack Heino för den fantastiska servicen!

Funktioner

Motorcykeln har en 450 cc tvåcylindrig motor som producerar 31 kW (42 hk) kraft och 42 Nm vridmoment, vilket är mer än tillräckligt för både terrängkörning och körning på väg. Fjädringen gick inte att justera på testcykeln och det var kanske lite svårt för mig. Åtminstone på pappret fungerar fjädringen, med lång slaglängd, justerbar KYB-fjädring och 220 mm markfrigång.
21-tums framhjulet och 18-tums bakhjulet fungerar bra på grus och terräng. Jag har inga planer på att köra några hårddiskar själv.

Cykeln har tillräcklig utrustning och är färdigställd och snygg. Starka influenser från Tenere är märkbara.
Cykeln har en fem-tums färgdisplay. Panelen har all viktig information omedelbart synlig och fungerar bra i solen.

Annan utrustning

  • TCS anti-snarkning,
  • ABS (bakhjulet kan stängas av med en knapp)
  • Justerbar vindruta i rallystil
  • Handtagsskydd, plast (inte särskilt hållbara)

Greppvärmare fanns inte tillgängliga, vilket är ett klart minus, vilket innebär att man måste installera dem själv. För en 175 cm lång cyklist styrdes vinden tyvärr in i visiret på ADV-hjälmen. Så vindrutan kräver ett litet extra visir, så att luftflödet går över hjälmen och det blir bekvämt att köra i hastigheter över 100 km/h. Ett större visir finns också som tillbehör.

Provkörning

Provkörningen gick från Tammerfors mot Nokia och därifrån via en grusväg tillbaka till Tammerfors. Tack vare sin smidighet och kompakta storlek är den väl lämpad för förflyttning i stadsmiljö. Den tvåcylindriga motorn var förvånansvärt vridstark. Cykeln var inne på inkörningsfasen så det gick inte att ta isär den den här gången. Jag skulle vilja påstå att cykeln fungerar ganska bra även vid pendling. 110 km/h gick helt okej. Vinden påverkar dig när du kör på öppna vägar. Men cykeln är hemma på små grusvägar och småvägar. I tidningen Bike pekade redaktören ut frambromsen. Den här har sina brister, men jämfört med min cykel från 2011 är frambromsen ganska bra. Strömbrytaren är trevlig att använda och känns bra. Den stående körställningen var också bra!

Sammanfattning

Mina egna specifikationer och önskemål för cykeln

  • Fungerar på grusvägar och småvägar -> fungerar
  • Fungerar som stadscykel och pendling kan göras på motorcykel -> fungerar
  • Hastighet och avstånd är inte det viktigaste, låt oss ha roligt -> fungerar
  • Bekväm körställning, även stående. Förare 175 cm/77 kg –> verk

Cykeln uppfyller dessa krav direkt, och det ser mycket troligt ut att cykeln kommer att finnas tillgänglig för förbeställning. Nuvarande motorcykel är en BMW G650GS v11, MT är annorlunda jämfört med den, men på ett bra sätt!

T

Dela detta med en vän!